آچار فرانسه سایز و کاربرد آن
نوشته شده توسط : vidfactor

آچار فرانسه: این ابزار نخستین بار توسط یک مهمندس انگلیسی با نام ریچارد کلابرن اختراع شد. به همین دلیل در بسیاری از کشور های اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا آچار انگلیسی نامیده می شود. در برخی کشورها به آن آچار سوئدی نیز می گویند. چرا که یک مهندس سوئدی به نام جان پتر جانسون در سال 1891 با تغییراتی آن را بهبود بخشید و آن را به نام خود ثبت کرد. این آچار نمونه تکامل یافته ای از آچار اولیه کلابرن بود. در برخی کشورها مانند ایران، لهستان، مجارستان، اسلونی و رومانی به آن آچار فرانسه می گویند.

آچار فرانسه

آچار فرانسه نوعی آچار تخت با دهانه (فک) متغیر است. این آچار به مهره چهار گوش و شش گوش می خورد. دارای فک است که دهانه آچار را تشکیل می دهد. یک فک ثابت و دیگری فک متحرک که فک متحرک آن با چرخاندن یک پیچ حلزونی شکل در وسط آچار به حرکت در آمده. بر روی شیار تعبیه شده روی بدنه جابجا می شود. 

آچار فرانسه

کاربرد آچار فرانسه

از این آچار برای باز و بستن پیچ ها و مهره با سایز هایی در رنج یا محدوده باز و بسته شدن فک  آچار می توان استفاده نمود. ابعاد فک و طول آچار با میزان و ساتیز باز شدن فک آچار متناسب است. هرچه دهانه فک بزرگتر باشد طول آچار و ضخامت آن بیشتر خواهد شد.

تقسیم یندی آچار

این نوع آچار به دو نوع اصلی تقسیم بندی می شود. آچار فرانسه با مصارف عمومی که معمولا بدنه آن با کرم آبکاری شده است. نوع صنعتی آن که جنس آن از فولاد ویژه و بسیار مقوم است که رنگ تیره آن مشخصه مهم آین نوع آچار است.

آچار فرانسه

آچار فرانسه

هنگام استفاده از آچار فرانسه بایستی به این نکته توجه نمود که چه در زمان باز کردن و چه در زمان بستن پیچ توسط آچار فرانسه چهت آچار به گونه ای باشد که فک متحرک در جهت گردش باشد. مانند شکل:

آچار فرانسه

سایز آچار فرانسه

این آچار در سایز های4 ، 6 ،8 ،10، 12 ، 15 ، 18 ،24 طول آچار  وجود دارد. که دهانه فک آنها ماکزیمم تا

13 ،19 ،27 ،30 ،33 ،43 ،54 ،62 میلی متر باز می شود. و پیچ هایی با این سایز ها را می تواند باز یا بسته نمایند.

آچار فرانسه

چند نکته کاربردی در مورد آچار فرانسه

  • از این آچار برای گشتاور و اعمال نیروی محدود استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از آچار از جذب بودن دهانه آچار اطمینان حاصل کنید. چرا که آزاد بودن آچار سبب لغزش آچار و له شدن و آسیب به مهره یا گل پیچ خواهد شد.
  • برای پیچ های با جنس نرم مانند برنج یا برنز از این آچار استفاده نکنید.
  • به سایز پیچ و سایز آچار هنگام استفاده از آچار توجه داشته باشید. چرا که سایز برزگ آچار ممکن است باعث بریدن پیچ در اثر اعمال نیروی بیش از حد شود.
  • در نظافت آچار دقت فرمایید حدآقل سه ماه یک بار مقدار کمی فک متحرک و پیچ حلزونی آن را روغنکاری نمایید.

منبع: ویدفکتور





:: برچسب‌ها: آچار, آچار فرانسه, ابزار دستی ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: